| 1. | Jobb a száraz falat, melylyel van csendesség; mint a levágott barmokkal teljes ház, melyben háborúság van. |
| 2. | Az értelmes szolga uralkodik a gyalázatos fiún, és az atyafiak között az örökségnek részét veszi. |
| 3. | Az olvasztótégely az ezüst számára van, és a kemence az aranyéra; a szívek vizsgálója pedig az Úr. |
| 4. | A gonosztevő hallgat az álnok beszédekre, a csalárd hallgat a gonosz nyelvre. |
| 5. | Aki megcsúfolja a szegényt, gyalázattal illeti annak Teremtőjét; aki gyönyörködik másnak nyomorúságában, büntetlen nem lészen! |
| 6. | A véneknek ékessége az unokák, és a fiaknak ékessége az atyák. |
| 7. | Nem illik a bolondnak az ékes beszéd; még kevésbbé a tisztességesnek a hazug beszéd. |
| 8. | Drága kő az ajándék elfogadójának szemei előtt; mindenütt, ahova csak fordul, okosan cselekszik. |
| 9. | Elfedezi a vétket, aki keresi a szeretetet; aki pedig ismétlen előhoz egy dolgot, elszakasztja egymástól a barátságosokat is. |
| 10. | Foganatosb a dorgálás az eszesnél, mint ha megvernéd a bolondot százszor is. |
| 11. | Csak ellenkezést keres a gonosz, végre kegyetlen követ bocsáttatik ellene. |
| 12. | Találjon valakire a fiától megfosztott medve, csak ne a bolond az ő bolondságában. |
| 13. | Aki fizet gonoszt a jóért, nem távozik el a gonosz annak házától. |
| 14. | Mint aki árvizet szabadít el, olyan a háborúság kezdete; azért minekelőtte kihatna, hagyd el a versengést. |
| 15. | Aki igaznak mondja a bűnöst, és kárhoztatja az igazat, útálatos az Úrnak egyaránt mind a kettő. |
| 16. | Miért van a vétel ára a bolondnak kezében a bölcseség megszerzésére, holott nincsen néki elméje? |
| 17. | Minden időben szeret, aki igaz barát, és testvérül születik a nyomorúság idejére. |
| 18. | Értelmetlen ember az, aki kezét adja, fogadván kezességet barátja előtt. |
| 19. | Szereti a gonoszt, aki szereti a háborúságot; aki magasbítja kapuját, romlást keres. |
| 20. | Az elfordult szívű ember nem nyerhet jót, és aki az ő nyelvével gonosz, esik nyomorúságba. |
| 21. | Aki szül bolondot, szüli ő magának bánatra; és nem örvendez a bolondnak atyja. |
| 22. | A vidám elme jó orvosságul szolgál; a szomorú lélek pedig megszáraztja a csontokat. |
| 23. | A kebelből kivett ajándékot az istentelen elveszi, a törvény útának elfordítására. |
| 24. | Az eszesnek orcájából kitetszik a bölcseség; a bolondnak pedig szemei országolnak a földnek végéig. |
| 25. | Búsulása az ő atyjának a bolond fiú, és az ő szülőjének keserűsége. |
| 26. | Még megbirságolni is az igazat nem jó, a tisztességest megverni igazságáért. |
| 27. | Aki megtartóztatja beszédét, az tudós ember, és aki higgadt lelkű, az értelmes férfiú. |
| 28. | Még a bolond is, amikor hallgat, bölcsnek ítéltetik; mikor ajkait bezárja, eszesnek. |