1. |
Mert ez a Melkisédek Sálem királya, a felséges Isten papja, aki a királyok leveréséből visszatérő Ábrahámmal találkozván, őt megáldotta, |
2. |
Akinek tizedet is adott Ábrahám mindenből: aki elsőben is magyarázat szerint igazság királya, azután pedig Sálem királya is, azaz békesség királya, |
3. |
Apa nélkül, anya nélkül, nemzetség nélkül való; sem napjainak kezdete, sem életének vége nincs, de hasonlóvá tétetvén az Isten Fiához, pap marad örökké. |
4. |
Nézzétek meg pedig, mily nagy ez, akinek a zsákmányból tizedet is adott Ábrahám, a pátriárka; |
5. |
És bár azoknak, kik a Lévi fiai közül nyerik el a papságot, parancsolatjok van, hogy törvény szerint tizedet szedjenek a néptől, azaz az ő atyafiaiktól, jóllehet ők is az Ábrahám ágyékából származtak; |
6. |
De az, akinek nemzetsége nem azok közül való, tizedet vett Ábrahámtól, és az ígéretek birtokosát megáldotta, |
7. |
Pedig minden ellenmondás nélkül való, hogy a nagyobb áldja meg a kisebbet. |
8. |
És itt halandó emberek szednek tizedet, ott ellenben az, aki bizonyság szerint él: |
9. |
És hogy úgy szóljak, Ábrahámnál fogva tized vétetett Lévitől is, a tizedszedőtől, |
10. |
Mert ő még az atyja ágyékában vala, amikor annak elébe ment Melkisédek. |
11. |
Ha tehát a lévitai papság által volna a tökéletesség (mert a nép ez alatt nyerte a törvényt): mi szükség tovább is mondogatni, hogy más pap támadjon a Melkisédek rendje szerint és ne az Áron rendje szerint? |
12. |
Mert a papság megváltozásával szükségképpen megváltozik a törvény is. |
13. |
Mert akiről ezek mondatnak, az más nemzetségből származott, amelyből senki sem szolgált az oltár körül; |
14. |
Mert nyilvánvaló, hogy a mi Urunk Júdából támadott, amely nemzetségre nézve semmit sem szólott Mózes a papságról. |
15. |
És még inkább nyilvánvaló az, ha a Melkisédek hasonlatossága szerint áll elő más pap, |
16. |
Aki nem testi parancsolatnak törvénye szerint, hanem enyészhetetlen életnek ereje szerint lett. |
17. |
Mert ez a bizonyságtétel: Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint. |
18. |
Mert az előbbi parancsolat eltöröltetik, mivelhogy erőtelen és haszontalan, |
19. |
Minthogy a törvény semmiben sem szerzett tökéletességet; de beáll a jobb reménység, amely által közeledünk az Istenhez. |
20. |
És amennyiben nem esküvés nélkül való, mert amazok esküvés nélkül lettek papokká, |
21. |
De ez esküvéssel, az által, aki azt mondá néki: Megesküdött az Úr, és nem bánja meg, te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint: |
22. |
Annyiban jobb szövetségnek lett kezesévé Jézus. |
23. |
És amazok jóllehet többen lettek papokká, mert a halál miatt meg nem maradhattak: |
24. |
De ennek, minthogy örökké megmarad, változhatatlan a papsága. |
25. |
Ennekokáért ő mindenképpen idvezítheti is azokat, akik ő általa járulnak Istenhez, mert mindenha él, hogy esedezzék érettök. |
26. |
Mert ilyen főpap illet vala minket, szent, ártatlan, szeplőtelen, a bűnösöktől elválasztott, és aki az egeknél magasságosabb lőn, |
27. |
Akinek nincs szüksége, mint a főpapoknak, hogy napról-napra előbb a saját bűneiért vigyen áldozatot, azután a népéiért, mert ezt egyszer megcselekedte, maga-magát megáldozván. |
28. |
Mert a törvény gyarló embereket rendel főpapokká, de a törvény után való esküvés beszéde örök tökéletes Fiút. |